Zanim dziecko pójdzie do przedszkola
Adaptacja - pierwsze dni w przedszkolu Czyli świat dziecka do góry nogami
z możliwie pełnym powodzeniem, dlatego też tak bardzo ważna jest współpraca rodziców z nauczycielami Mamy więc nadzieję, że z Państwa pomocą, dla dobra przyszłych przedszkolaków, uda nam się stworzyć życzliwą i pełną wzajemnego zaufania atmosferę.
Pomóż dziecku spokojnie przejść zmiany
Oto „klucz”, jak zminimalizować negatywne reakcje, unikając błędów w postępowaniu rodziców:
1. W początkowym okresie adaptacji odbieraj dziecko wcześniej. Dziecko 3,4,5 letnie ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem wydaje mu się bardzo długi.
2. Nie przeciągaj pożegnania w szatni. Pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując maluszka nauczycielowi.
3. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu. Jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wymusić wszystko.
4. Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz. Kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagrody. Z czasem ten bodziec stanie się zbędny.
5. Kontroluj, co mówisz. Zamiast: „Już możemy wracać do domu”, powiedz „teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
6. Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu- to powoduje niepotrzebny stres.
7. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, która zna Twoja pociechę.
8. Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko, w miarę dokładnie. Nie mów wiec: przyjdę, kiedy skończę prace, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice kończą prace. Lepiej powiedzieć: odbiorę cie z przedszkola po podwieczorku lub obiedzie. Jest to dla dziecka dobra miara czasu, gdyż wie, kiedy są posiłki. Najważniejsze jest to, by DOTRZYMAĆ SŁOWA.
9. Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz, że twoja pociacha płacze. Takie zachowania u dziecka rozpoczynającego dopiero funkcjonowanie poza środowiskiem rodzinnym są zupełnie normalne.
10. Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy i wielość zabawek. A życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze przytuli, weźmie na kolana i uspokoi, zajmując jego uwagę, czymś miłym i pozytywnym.
11. Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonie. Brak zasad i wymogów ze strony nauczyciela sprawia, że maluch odczuwa chaos, a to powoduje brak odczucia stabilności i bezpieczeństwa w nowym miejscu.
12. Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do nauczyciela. To osoba, która spędza z dzieckiem większość dnia, wiec doskonale je zna i jest kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko, widząc, że rodzice rozmawiają z nauczycielem, czuje się bezpieczne.
13. Zorganizuj czas na bycie z dzieckiem po odebraniu go z przedszkola - to pozwoli zminimalizować tęsknotę za rodzicem, wspólne spędzanie czasu z dzieckiem wynagrodzi mu Waszą nieobecność w przedszkolu.
Miło nam będzie jeśli wyposażycie Państwo swoje dzieci w:
- kapcie z białą podeszwą na rzepy lub zatrzaski;- odzież na zmianę: para spodni/getry, koszulka, a także skarpetki i majteczki;- mała poduszeczka (grupa młodsza).
Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat
Janusz Korczak